קוסמוס טלסקופים - התקבצות קרובה של אסטרואידים קרס ווסטה ב-4 ביולי 2014

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

התקבצות נדירה של שני האסטרואידים – קרס ווסטה

במהלך חודש יולי יתרחש מפגש מעניין מעט צפונית לכוכב הלכת מאדים. שניים מהאסטרואידים הגדולים ביותר בחגורת האסטרואידים – כוכב הלכת הננסי קרס והאסטרואיד ווסטה יתקרבו זה לזה עד שאפשר יהיה לראותם יחדיו באותו שדה ראייה במשקפת שדה ובטלסקופ קטן. קרס הוא האסטרואיד הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים. קוטרו כ-1000 ק"מ, פחות מעשירית קוטר כדור הארץ. בשנת 2006 הוחלט  בכינוס של האיגוד האסטרונומי הבינלאומי שהתקיים בפראג, שקרס ישוייך לקבוצה חדשה של גופים במערכת השמש – כוכבי הלכת הננסיים, עליהם נמנה כעת גם כוכב הלכת פלוטו. ווסטה הוא האסטרואיד הרביעי שהתגלה, קוטרו כמה מאות ק"מ וכיוון שהמבנה שלו ייחודי לגופים המצויים בחגורת האסטרואידים (צפיפותו הגבוהה מרמזת על שכיחות גבוהה של ברזל בווסטה, בדומה לליבות של כוכבי לכת), יש הסבורים שבעבר הרחוק הוא היה כוכב לכת שהתפרק מסיבות כלשהן. קרס ווסטה נעים בסמיכות זה לזה כל חודש יולי ואפשר לצפות בהם נעים ביחס זה לזה וביחס לכוכבי השבת גם במשקפות. חשוב מאוד  לציין כי גם בטלסקופים גדולים שני הגופים לא נראים יותר מאשר כוכבים, לא בהירים במיוחד, אך הקרבה בינם נדירה ביותר; קרס ווסטה מתקבצים אחת ל-17 שנים לערך, אך קרבה כה גדולה בינם, של 11 דקות קשת בלבד, נדירה מאוד ומתרחשת אחת לעשרות עד מאות שנים. בעת הקרבה המירבית בין קרס ווסטה, ב-4 ביולי בשעה 19 בערב שעון ישראל, הן יימצאו כ-8 מעלות (כ-16 קטרים של הירח המלא) צפונית למאדים, מעט דרומית לכוכב הקרוי זיטא בקבוצת בתולה. בעת ההתקבצות קרס הוא הצפוני מבין השמיים והוא נע על פני כיפת השמים איטי יותר מאשר ווסטה.

למרות הקרבה הגדולה  בינם על כיפת השמים, קרס ווסטה יהיו מרוחקים זה מזה בעת ההתקבצות מרחק של עשרות מילוני ק"מ ומרחק זה ילך ויגדל. ב-4 ביולי, יהיה המרחק של ווסטה מכדור הארץ כ-265 מיליון ק"מ ואילו קרס יהיה מרוחק מאיתנו כ-350 מיליון ק"מ. קרס גם מרוחק יותר מהשמש מאשר ווסטה – מרחקו הממוצע מהשמש הוא  כ-420 מיליון ק"מ והוא משלים הקפה סביבה אחת ל-4.6 שנים. וסטה משלים הקפה סביב השמש אחת ל-3.6 שנים ומרחקו הממוצע מהשמש 320 מיליון ק"מ.

לסרטון הדרכה על שימוש באפליקציה ומציאת מאדים, קרס ווסטה על ידי ד"ר יגאל פת-אל

למפה מפורטת של שני האסטרואידים בתחילת חודש יולי. הקווים מציינים את מסלול שני האסטרואידים עם התאריכים. קרס הוא הצפוני יותר. שדה הראייה במפה הוא 20 דקות קשת בלבד. בעת ההתקבצות הם יהיו בהירים יותר מאשר שני הכוכבים בינם. בטלסקופים גדולים אפשר יהיה להבחין בגלקסיות, אם כי בימי ההתקבצות המירבית אורו של הירח יפריע.

אנימציה של התנועה של קרס, ווסטה וגם מאדים המצוי דרומי יותר. קרס מצוין בספרה 1 ווסטה בספרה 4. הירח מופיע בשדה הראייה ב-5 וב-6 ביולי. המפה נכונה לשעה 8:30 בערב שעון ישראל. התאריכים מופיעים על הקו המתאר את התנועה של מאדים והם מ-2 ביולי ועד 11 ביולי

ובשולי הדברים

הירח יתקבץ עם מאדים ב- 6 ביולי ועם שבתאי יומיים לאחר מכן, ב-8 ביולי.

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי