קוסמוס טלסקופים - מעבר קרוב של השביט LINER P/209, מאי 2014

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

 

מעבר קרוב של השביט P/209 LINEAR

השביט המחזורי P/209 LINEAR יחלוף ב-29 במאי בקרבה גדולה לכדור הארץ. השביט המחזורי שהתגלה בשנת 2004, חלף בנקודה הקרובה ביותר למסלולו סביב השמש ב-6 במאי השנה וב-29 במאי השביט יחלוף במרחק של 8.3 מיליון ק"מ בלבד מכדור הארץ. מעבר זה נחשב קרוב מאוד במונחים של שביטים.

המעבר הנוכחי של השביט היה אמור להניב את מטר הקמלופארדליס (קבוצת ג'ירף), ששיאו היה אמור להיראות בבוקר יום שבת, 24 במאי, אולם התחזיות התבדו ומלבד מטאורים ספורים לא נצפה מטר משמעותי.

השביט יחלוף מקבוצת אריה, ב-25 במאי, עד דרומית לקבוצת הידרה. גודלו של השביט הוא בין ק"מ אחד לשני ק"מ והוא חיוור מאוד יחסית וספק אם אפשר יהיה לראותו מתוככי איזור מואר גם בטלסקופים גדולים. מחוץ לעיר יהיה צורך בטלסקופים בגודל בינוני ומעלה. בשל מעברו הקרוב, השביט ינוע על פני כ-10 מעלות ביממה.

השביט משלים הקפה סביב השמש אחת ל-5.09 שנים ומסלולו נטוי בזווית של כ-21 מעלות ביחס למישור סיבוב כדור הארץ סביב השמש.  הנקודה הקרובה ביותר לשמש במסלולו היא במרחק של כ-145 מיליון ק"מ ממנה (דומה למרחק של כדור הארץ מהשמש) ואילו הנקודה הרחוקה ביותר במסלולו מצויה במרחק של כמעט פי 5 ממרחק כדור הארץ מהשמש, מרחק הקרוב למסלולו של כוכב הלכת הענק צדק סביב השמש. לכן, שביט זה שייך למשפחת השביטים של כוכב הלכת צדק, שביטים שמסלולם עוצב עקב כוחות המשיכה האדירים של כוכב הלכת הענק, כאשר חלקם נזרקים החוצה מהשמש, חלקם נופלים על צדק עצמו וחלקם נזרקים פנימה לכיוון השמש, אז מסלולם עלול להצטלב עם מסלול כדור הארץ.

מעברים של אסטרואידים בקרבה גדולה מ-10 מיליון ק"מ מכדור הארץ הם נדירים יחסית ומעברים של שביטים בגודל כזה  מכדור הארץ בקרבה כזו נחשבים אפילו לנדירים יותר. לו מסלול השביט היה מוטה אך במעט לכיוון כדור הארץ והיה חלילה מתנגש בו, הוא היה יכול לגרום לשואה בקנה מידה גדול, עד כדי החרבת איזור הגדול מהמזרח התיכון כולו.

אפשר לראות את מסלול השביט בשלהי חודש מאי במפה המצורפת. מסלול השביט הוא לכיוון דרום מזרח. התאריכים מצוינים בכחול ונכונים לשעה 00:00 באותו יום. המספרים באדום מציינים את השעה באותו תאריך (במרווחים של 4 שעות)

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי