קוסמוס טלסקופים - היראות כל כוכבי הלכת בשמים, התקבצות נוגה וצדק, אוגוסט 2016

מטר המטאורים הפרסאידים, 2016

 

 

 

התקבצות נדירה של כוכבי לכת – אוגוסט 2016

 

בימים אלה נראים כל כוכבי הלכת בשמים בשעות הערב המוקדמות

כוכב חמה – נוגה - צדק

שלושת כוכבי הלכת האלה נראים מעל האופק המערבי מיד לאחר השקיעה, על רקע שמי הדמדומים כוכב הלכת צדק הוא הגבוה ביותר מבין השלושה. קרבתו של צדק לאופק בימים אלה מקשה על הצפייה בו. נוגה, כוכב הלכת הבהיר ביותר בשמיים, מצוי כרגע בתחילת המופע שלו ככוכב לכת והוא נע מדי יום מזרחה על כיפת השמים, תוך שהוא הולך ומתקרב אל צדק ויתקבץ עמו, התקבצות קרובה ביותר ב-27 באוגוסט. בשיא ההתקבצות, שלא תיראה מישראל, יהיה קשה להפריד בין נוגה וצדק בעין. מימין (צפונית) לצדק, מצוי כוכב חמה, ההולך ונע במהירות בכוון מזרח. כוכב החמה הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש ומכאן שהוא המהיר ביותר בתנועתו על כיפת השמים. 

מאדים ושבתאי

 

גם שני כוכבי לכת אלה יוצרים התקבצות מעניינת בכיוון דרום מערב עם השקיעה. הם מתקבצים עם כוכב השבת הענק – אנטרס בקבוצת עקרב

 

בשל בהירותם הגבוהה וגונם האדום – כתמתם, קל מאוד לזהות את השלישיה בשעות שלאחר שקיעת החמה ורדת הערב. מבין השלושה שבתאי הוא הגבוה ביותר, מאדים הוא האמצעי ואנטרס הוא הנמוך מבינם.  טבעותיו של שבתאי נראות היטב גם בטלסקופים קטנים בהגדלות הגדולות מ- X50 וכמוהם גם ירחו הגדול, טיטאן, שנראה היטב בטלסקופים קטנים. בטלסקופים בגודל של 100 מ"מ ומעלה אפשר להבחין בעוד כמה מירחיו הגדולים.  מאדים הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר אלינו בימים אלה, והוא מרוחק מעמנו רק כמחצית ממרחקו של נוגה מעמנו, שמצוי כרגע בצדו המרוחק של מסלולו סביב השמש.  בגללל גודלו הקטן ומרחקו ההולך וגדל מדי יום, קשה להבחין בפרטים על פניו של מאדים, אם כי טלסקופים בגודל בינוני  עשויים להראות עדיין כתמים כהים על פניו.

ביום רביעי וחמישי 24-25 באוגוסט, יגיע מאדים, הנע במהירות גדולה יחסית ממערב למזרח ביחס לכוכבי השבת, לקרבה מירבית אל אנטרס. אז ייצרו שלושת הכוכבים – מאדים, שבתאי ואנטרס קו ישר. עובדה מעניינת היא ששמו של אנטרס, הכוכב הבהיר בקבוצת עקרב שמציין את ליבו של העקרב, נובע מהשם היווני אנטי-ארס – מול מאדים (ארס הוא שמו היווני של אל המלחמה, מרס הרומי), בשל הדמיון בגוון האדום של השנים. אבל בצבע מסתכם כל הדמיון בין מאדים לאנטרס  - אנטרס הוא אחד הכוכבים הגדולים ביותר שאנו רואים בעין. הוא על ענק אדום, כוכב המצוי בשלהי חייו. נפחו של אנטרס זהה לכמה מאות מיליוני שמשות ואילו היינו מציבים אותו במערכת השמש, אזי היו כוכבי הלכת כוכב חמה, נוגה, ארץ, מאדים וצדק חגים בקרבו.

אורנוס ונפטון

מי שמצויד בטלסקופ קטן ובמפת כוכבים טובה או במפות המצויות בספר השנה האסטרונומי לשנת 2016, (גם אפליקציה לסמארטפון יכולה לעזור למי שיודע לנווט לפיה בין הכוכבים), יכול להמשיך לשני כוכבי הלכת האחרים – אורנוס ונפטון. א אורנוס אפשר לראות  גם במשקפת שדה, ככוכב המצוי על סף הראייה האנושית ללא משקפת, ייראה בהגדלות של x100 ומעלה כדיסקה קטנה ירקרקה. אורנוס מצוי בימים אלה בקבוצת דגים והוא זורח בדיוק במזרח לקראת השעה 10 בערב.  בין אנטרס לשלישיה מאדים, אנטרס שבתאי, נחבא כוכב הלכת האחרון – נפטון. הוא מזדחל לאיטו בתחומי קבוצת דלי ולמרות שאפשר להבחין בו גם במשקפת שדה גדולה ובטלסקופ קטן, הרי שרק בהגדלות גדולות יחסית של x150 ומעלה, אפשר להבחין בעובדה שהוא אינו כוכב נקודתי אלא דיסקה זעירה, שגונה הכחלחל-ירקרק שובה את העין.

כוכב הלכת האחרון, פלוטו (ויסלחו לי עמיתי, אני עדיין נוהג לקרוא לו כוכב לכת, כוחו של הרגל...), מצוי בקבוצת קשת, ומשתרך כ-35 מעלות מזרחית לשבתאי ומאדים. פלוטו זו כבר אופרה אחרת ונדרש טלסקופ גדול רק כדי להבחין בו שלא לדבר על העובדה שרק בטלסקופים הגדולים ביותר עלי אדמות או בטלסקופ החלל אפשר להבחין בעובדה שהוא מהווה דיסקה.

מוצר החודש

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי