קוסמוס טלסקופים - ליקוי ירח חלקי, 19 באוקטובר, 2013

ציוד, מידע אסטרונומי, חדשות אסטרונומיה ואירועים

 

 

ליקוי ירח צל חלקי, 19 באוקטובר

ליקוי חצי צל של הירח. בליקוי זה הירח אינו נכנס לחרוט הצל המלא ולכן הירידה באורו לא תהיה משמעותית ויהי קשה להבחין בה בעין, למעט הצללה קלה בחלקו הדרומי של הירח בסביבות שיא הליקוי. הליקוי יחל לאחר חצות ב-19 באוקטובר ושיאו 2:50 לאחר חצות.

ב-19 בפברואר, בין שישי לשבת, ייראה בישראל ליקוי ירח צל-חלקי (פנאומברה). הליקוי יחל לקראת חצות ב-19באוקטובר ושיאו בשעה 2:50 לאחר חצות.

בכל שלב משלבי הליקוי, רק חלק מקרני השמש נמנע מפני הירח ולכן יהיה קשה להבחין בירידה כלשהי באורו של הירח למעט ירידה קלה באורו בצדו הדרומי (התחתון) בשיא הליקוי וזאת כיוון שבליקוי מעין  זה הירח אינו נכנס לחרוט הצל המלא ולכן לא תהיה ירידה משמעותית בכמות האור שהוא מקבל מהשמש והירידה באורו תהיה מזערית ויהיה קשה להבחין בה בעין, למעט הצללה בחלקו הדרומי של הירח בסביבות שיא הליקוי.

הירח מקבל את אורו מהשמש. כאשר הירח במילואו, כדור הארץ מצוי בינו לבין השמש. אולם, כדי שיתרחש ליקוי, שלושת הגופים צריכים להימצא על אותו המישור.  על פי רוב, בעת שהירח מלא הוא מצוי מעל או מתחת למישור שבו כדור הארץ סובב סביב השמש.

מתי מתרחש ליקוי?

כל הגופים במערכת השמש ובכללם הירח מקבלים את אורם מהשמש.  כאשר הירח נכנס לצלו של כדור הארץ, חל ליקוי ירח. צלו של כדור הארץ נחלק לשני חלקים:

איזור הצל המלא (אומברה) –צורתו של איזור הצל המלא הוא חרוט שבסיסו בכדור הארץ והוא נמשך ממנו והלאה בניגוד לכיוון השמש. עבור צופה דמיוני המצוי באיזור הצל המלא, כל השמש תוסתר על ידי כדור הארץ.

איזור הצל החלקי (פנאומברה) – זהו האיזור סביב חרוט הצל המלא, שבו רק חלק מקרני השמש מוסתרות. ככל שקרבים לשולי הצל החלקי, יותר ויותר קרני שמש מצליחות לחדור אליו. עבור צופה דימיוני שמצוי באיזור הצל החלקי, רק חלק מדיסקת השמש תוסתר על ידי כדור הארץ. בליקוי הנוכחי הירח יעבור רק באיזור הצל החלקי.

כאמור, קשה ביותר ולמעשה בלתי אפשרי להבחין בשלבים של ההתחלה והסוף של הליקוי, למעט באי\ור השיא. אין צורך באמצעי תצפית לצפות בליקוי, אך אפשר בהחלט להשתמש במשקפת או בטלסקופ קטן, אז אפשר יהיה להבחין טוב יותר בהצללה.

ליקוי הירח הבא שייראה מישראל יהיה ליקוי מלא, שייראה ב-28 בספטמבר 2015, שיראה ברוב שלביו.

שבועיים לאחר הליקוי הנוכחי, ב-3 בנובמבר, יתרחש ליקוי חמה מלא שייראה באפריקה כאשר בישראל ייראה ליקוי חמה חלקי.

זהו הליקוי מספר 52 מתוך 72 ליקויים בסדרת הסארוס  117

הליקוי יהיה ליקוי צל חלקי  ובשיאו 0.765 מקוטר הירח יהיה בתוך איזור הצל החלקי.

בשיא הליקוי, הירח יהיה מרוחק 0.272 קוטרי ירח משפת חרוט הצל המלא

גודל הליקוי (גאמא  - המרחק של מרכז הירח אל מרכז חרוט הצל בשיא שליקוי, נמדד ברדיוסי כדור הארץ) הוא 1.151   (הסימן החיובי מציין שהירח חולף צפונית למרכז הצל).

זמני הליקוי:

הנתונים הם בשעון קיץ

מגע ראשון (הירח נכנס לחרוט הצל החלקי. נקודת צל חלקי ראשונה בצדו הצפון מערבי של הירח) – 00:50:38

שיא הליקוי – 02:50:18

מגע אחרון (הירח יוצא מחרוט הצל החלקי) – 04:49:50

בשיא הליקוי יהיה הירח במרחק של 380 אלף ק"מ מכדור הארץ. בעת הליקוי הירח מצוי מערבה מנקודת הקשר היורד של מסלולו (הנקודה בה הוא חוצה את מישור המילקה מצפון לדרום).

מהלך ליקוי צל חלקי של הירח. הירח אינו נכנס לאיזור הצל המלא ולכן הירידה באורו לא תהיה משמעותית ויהי קשה להבחין בה בעין, למעט הצללה קלה בחלקו הדרומי של הירח בסביבות שיא הליקוי.

שבועיים לאחר ליקוי הירח, ב-3 בנובמבר, ייראה בישראל ליקוי חמה חלקי

לקריאה נוספת על הירח, מופעיו וליקויי ירח

 

 

המבחר הגדול של טלסקופים, משקפות ומיקרוסקופים בישראל

ספק מורשה משהב"ט

כל הזכויות על התוכן, העיצוב הגראפי, התכנים וכל מידע אחר באתר שמורות לקוסמוס טלסקופים (פתאל טרדינג) - המרכז לציוד אסטרונומי

 

> > >